هرچند پزشکی یونان باستان بقراط نوشته است که سر از نظر او به هیچ روی آسمانی تر و مقدس تر از سایر بیماری ها نیست . پیوند این مرز با دین در عصر او مطرح بود و هنوز هم هست البته امروز هیچ کس بر آن نیست که سر از امور مذهبی نشات می گیرد لیکن باز هم چنین تلقی میشود که سر با بیان مذهبی رابطه وسیعی دارد پذیرش رسمی چنین احتمالی در عالم پزشکی نخستین بار در قرن نوزدهم روی داد. یکی از متون ارجمند روانپزشکی در اوائل قرن بیستم دین ورزی مرضی را از ویژگیهای مهم صرع میداند این نکته با کیفیت بهتر در آثار روان پزشکانه دیگر هم مطرح شد . وایت و وات با اذعان به اینکه پیوند دین و صرع در مجموعه بسیار ضعیف است بر آن شدند که رابطه ویژه تری میان دین و صرع لوب گیجگاهی تی ال ای وجود دارد نظری که اکنون رایج است گرچه پذیرش آن نیاز به تعامل بیشتری دارد. اوگاتا و میاکاوا در نمونه های ۲۳۴ بیماری مبتلا به صرع(لوب گیجگاهی و دستگاه کناری) را بررسی کردند فقط ۳ مورد گزارش کردند که حملههای صرع در آنها با محتوای مذهبی همراه بوده است. بنابراین پیوند صرع و دین اگرچه وقتی روی دهد بسیار درخور توجه است در عمل دور از واقع به نظر میرسد . با این حال انتظار وجود چنین رابطهای موجب پژوهشهای بسیار مهمی شده است. آمارهای مذکور تا حدی معلوم می دارند که چرا در این کار از نمونههای بسیار کوچک بهره میگیرند
صحفه 85
بررسی رفتار مذهبی نوجوانان در ایالات متحده و اروپا
روانشناسی دین از سایت های خارجی wikipedya
متن در خور توجه رونشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی از دکتر محمد دهقانی
دین ,صرع ,سر ,روی ,هم ,مذهبی ,که سر ,سر از ,صرع در ,و صرع ,دین و
درباره این سایت